Het Logboek van de Ontdekkingsreiziger Review: De Kunst van Verkenning & Avontuur

Explorers' Sketchbooks Review: The Art of Discovery & Adventure || The Travel Tester
The Travel Tester reviewed "Het Logboek van de Ontdekkingsreiziger" door Huw Lewis-Jones & Kari Herbert - Leer de wereld een beetje beter kennen door de ogen van 's werelds meest avontuurlijke ontdekkingsreizigers!

Toen ik dit boek zag bij uitgeverij Omniboek, werd ik op slag verliefd. Ik ben zelf geobsedeerd door dagboeken, oude foto’s en vooral als ze iets met reizen te maken hebben. Dus wat is er beter dan een boek dat hier helemaal op gericht is? Met meer dan 300 pagina’s beloofd dit boek een geweldige bron te zijn met achtergronden over ’s wereld’s meest avontuurlijke ontdekkingsreizigers, dus laten we het boek eens van dichtbij bekijken en zien of het net zo interessant is als de kaft ons doet beloven…

Het Logboek van de Ontdekkingsreiziger Review

The Travel Tester - Bookmark The Anticipation

Over de Auteurs

De Britse Kari Herbert is de dochter van pool-ontdekkingsreiziger Sir Wally Herbert. Ze bracht de eerste paar jaar van haar leven door op een verlaten eiland in de arctische cirkel met de Inuit uit Noordwest Groenland. Want… waarom ook niet? Ze is daarna veel blijven reizen en werd een reisschrijver en fotograaf voor een groot aantal verschillende kranten en tijdschriften. Kari is de oprichtster van Polarworld, een onafhankelijke uitgeverij die specialiseren in het maken van boeken over fotografie en de ontdekking van de Poolgebieden. Ze woont in Cornwall in Engeland met haar dochter Nell en haar man Huw Lewis-Jones, met wie ze dit boek schreef.

Huw Lewis-Jones is een Britse geschiedschrijver, redacteur, omroeper en art director. Hij is de kleinzoon van een Royal Navy commandant en ging naar school op het eiland Guernsey, voordat hij als geografie undergraduate in Cambridge ging studeren. Hij verdiende ook een Master of Philosophy en Doctor of Philosophy in de geschiedenis van ontdekkingsreizen bij de Universiteit van Cambridge. Zijn doorlopende onderzoeksexpertise ligt in Antarctische en Polaire exploratie, portretschilderkunst, geprinte cultuur en de geschiedenis van fotografie. Hij geeft hierover en over andere onderwerpen regelmatig les.

The Travel Tester - Bookmark The Experience

De Inhoud van het Boek

Hoewel onze technologie en uitrusting in de loop der eeuwen is veranderd, is er één item dat de meeste verkenners ook vandaag nog bij hen dragen en dat is het reisdagboek. In ‘Het Logboek van de Ontdekkingsreiziger’ kun je de schetsboeken en persoonlijke dagboeken van 75 avontuurlijke mannen en vrouwen van over de hele wereld zien.

Het is ongelooflijk om je voor te stellen hoe belangrijk de woorden en afbeeldingen in deze tijdschriften vroeger waren. Ze hadden de kracht om het leven te veranderen, omdat ze de wereld letterlijk voor de ogen van mensen konden uitbreiden. Al deze verslagen van wetenschappelijke ontdekkingen, beschrijvingen van verre landen en nieuwe soorten ervaringen, leidden allemaal tot een grotere collectieve kennis, net zoals moderne reisschrijvers en bloggers hun verbazing, nieuwsgierigheid, angsten en frustraties over de wereld om hen heen vastleggen .

Voor veel ontdekkingsreizigers was het schrijven van een dagboek niet alleen bedoeld om hun wanhoop of ontbering tijdens hun reis te beschrijven, maar het bracht ook een momentje geluk als ze over een prachtig uitzicht schreven of iets gedenkwaardigs tekenden. In dit boek kun je alles lezen over de ‘Grote Namen’ zoals James Cook, Charles Darwin en David Livingstone, maar er is ook veel ruimte om de kleine of zelfs onbekende cartografen, antropologen, pioniers en biologen te benadrukken. En er worden zelfs een paar Hollanders genoemd, zoals Jan Brandes, Abel Tasman en Alexdrine Tinne.

Zoals de schrijvers van dit boek zo mooi beschrijven: ” “Wat iedereen in dit boek verbindt, is dat ze allemaal, op een zeker moment in hun uiteenlopende levens, een risico namen. Ze kozen ervoor de conventies te tarten, een moeilijke reis aan te durven, het comfort van thuis achter zich te laten en op ontdekking te gaan. Ze lieten zich allemaal door de belofte van het onvoorstelbare over de horizon leiden en waren bereid het onbekende te omarmen. En allen maakten ze een verslag van wat ze hadden gezien voor anderen die in hun voetsporen zouden treden. Door de notitieboekjes van anderen open te slaan, zijn we in staat hen te vergezellen op significante historische reizen.”

Tussen de biografieën van de ontdekkingsreizigers door delen een paar andere interessante mensen hun gedachten over hun eigen schetsboeken: David Ainley (pool-ecoloog), Alan Bean (astronaut bij NASA en kunstenaar), Wade Davis (antropologie professor), Tony Foster (Britse kunstenaar), Redmond O-Hanlon (reisschrijver) en Sir Ghillean Prance (botanicus en ecoloog) hebben elk hun eigen verhalen te vertellen.

Later zou ik reizen niet gaan zien als wetenschappelijk onderzoek, maar eerder als pelgrimage, waarbij elke stap je dichter bij het doel brengt. Dit is niet een plek maar een geestestoestand, niet een bestemming maar een pad van verlichting en bevrijding: de uiteindelijke queeste van de pelgrim.” – Wade Davis

Foto’s & Illustraties

Samen met de biografie van elke ontdekkingsreiziger kun je een reeks gekleurde afdrukken van (pagina’s van) hun persoonlijke schetsboeken vinden. Deze notitieboeken zelf zijn de echte sterren in dit boek en ze krijgen gelukkig het podium dat ze verdienen: het boek is gedrukt op dik papier en met een harde kartonnen kaft in landschapsformaat (net onder A4) en foto’s die soms de hele, of beide pagina’s beslaan, kun je alle details en teksten in de boeken goed bekijken.

Natuurlijk moesten veldwaarnemingen voor de uitvinding van fotografie en film gemaakt worden in de vorm van logboeken, kaarten en tekeningen. Het hele succes van een expeditie kon afhangen van de tekeningen gemaakt met pen en inkt, dus het is geen verrassing dat de meesten van hen kleine kunstwerkjes zijn.

Praktisch Gebruik

Dit boek weegt bijna 1,5 kilo, dus om het nu mee op reis te nemen is niet iets dat ik je kan aanraden. Dit is ook niet echt een praktische gids, maar een een inspirerend werk, een koffietafelboek dat je af en toe even door wilt bladeren om nieuwe inzichten te krijgen of om te gebruiken als referentie om meer te leren over een van je favoriete ontdekkingsreizigers.

Het boek is georganiseerd in alfabetische volgorde op achternaam van de ontdekkingsreiziger (want volgens de schrijvers is er geen persoon in dit boek belangrijker dan de ander) en elk hoofdstuk heeft hun korte biografie en een aantal details uit hun dagboek. Er is een register aan het eind van het boek als je iets specifiek zoekt.

Favoriete Quotes

Reizen niet alleen als avontuur – hoewel er wel opwinding zou zijn – maar als transformatie, als een beweging door heilige ruimte. Ik leerde dat als je je openstelt voor mogelijkheden, voor situaties waarin je niet anders dan verder kunt gaan, en de enige optie succes is, je een momentum creëert dat je uiteindelijk voorstuwt naar nieuwe niveaus van ervaring en betrokkenheid die enkele maanden daarvoor nog onbereikbaar leken. Je gooit jezelf in de afgrond, om vervolgens te ontdekken dat het een veren bed is .” – Wade Davis

Ondanks alle technologische vooruitgang die regulier veldwerk zoals dat van mij aan de rand van de wereld nu mogelijk maakt, is soms het enige wat je nodig hebt helder weer, een notitieboek en een scherp potlood.” – David Ainley

Je hoeft niet naar de uithoeken van de wereld te reizen om een bevredigende ervaring te hebben – ik beleef soms heel veel plezier als ik mijn schilderspullen meeneem naar het kleine moeras voorbij ons dorp, of wanneer ik langs de kust wandel, een eindje verder. Of het nu in de wildernis is, of slechts op een steenworp afstand van huis, met enige oefening is het mogelijk de omgeving door je heen te laten vloeien. Gewoon wandelen en je verwonderen. Een tijdje stilzitten, diep ademhalen en kijken.”- Tony Foster

Als we deze planeet in een goede staat willen overdragen aan toekomstige generaties, moeten we snel handelen en voorzichtig. We raken soorten kwijt vanwege menselijke activiteit, maar de omvang van dit verlies is nog steeds niet op waarde geschat. (…) We hebben ook onze spirituele band m et de aarde verloren en de gave het regenwoud te waarderen om wat het is. Conservatie is evenzeer een kwestie va rechtvaardigheid als van het milieu.” – Sir Ghillean Prance

The Travel Tester - Bookmark The Verdict

WOW. Wat een geweldig boek, is alles dat ik kan zeggen. Dit is niet iets dat je op een verveelde avond even uitleest. Ik heb het boek zelf al weken en ik heb nog steeds niet alle persoonlijke verhalen van de ontdekkingsreizigers gelezen. Maar dat geeft niet! Dit is een boek dat je tentoon wilt stellen in je boekenkast en waar je af en toe even naar grijpt om er een stukje uit te lezen. Je kunt het per ontdekkingsreiziger doen en je hoeft het boek ook niet in chronologische volgorde te lezen.

Ik heb altijd al een fascinatie gehad met het lezen over andere culturen door de ogen van anderen en dat is precies waar dit boek over gaat. Zoals anthropologie professor Wade Davis deelt: “Als ontdekkingsreiziger wilde ik altijd die grote verhalen over verwondering vinden die je binnen diverse culturen kunt aantreffen. Verhalen die ons iets leren over de menselijke ervaring. Op deze manier, als we reizen met open ogen en een open geest, zal het ontdekken nooit ophouden

Dit boek is een visueel eerbetoon aan de vele avontuurlijke en nieuwsgierige ontdekkingsreizigers die voor ons zijn gegaan en het moedigt je echt aan om de wereld in te trekken en het met je eigen vijf zintuigen te ontdekken. Het is een prachtige herinnering aan hoe kostbaar en mysterieus de wereld waarin we leven is, en dat we er voorzichtig en bewust mee moeten omgaan. Dit boek is een geweldig cadeau voor een avontuurlijke vriend of vriendin, maar ook een prachtig cadeau aan jezelf. Of pak op zijn minst je eigen notitieboek en een potlood en ga naar buiten… Er is een hele wereld die je daar zelf kunt verkennen!

The Travel Tester - Bookmark Time for Action

The Travel Tester - Bookmark Practical

Titel: Het Logboek van de Ontdekkingsreiziger